מידע נוסף אודות העמותה, בכתובת: http://www.taf.org.il |
חשוב לדעת…
תיק למורה יע”ל |
תוכן עניינים
הצעות לפעילויות תחום רגשי-חברתי. 10
עקרונות הוראת עברית לעולים.. 11
דוגמא להערכת מיומנויות שפה.. 16
מדריך דיווח נוכחות במערכת לעובד. 21
מדריך דיווח נוכחות תלמידים במערכת עובדים.נט.. 25
מורה יקר.ה,
מברכים אותך על הצטרפותך כמורה בתכנית יע”ל – ילדים עולים לומדים
ושמחים על הצטרפותך למערך העובדים המועסקים בעמותה בתכניות החינוכיות השונות.
בחוברת זו, תמצאו נהלים ודגשים שחשוב לדעת, מסמכים חשובים והנחיות.
ריכזנו את עיקרי הדברים בחוברת אחת לנוחיותכם.
תוכנית יע”ל
משרד העלייה והקליטה בשיתוף האגף לקליטת תלמידים עולים במשרד החינוך,
מפעיל תוכנית לתגבור לימודי של תלמידים עולים בגילאי בית הספר היסודי (כיתות א’–ו’).
מטרת התוכנית שיפור והעשרת השפה העברית, קידום ההישגים הלימודיים והשלמת פערים במקצועות הלימוד השונים מתוך התאמה לצורכי התלמידים ולנלמד בכיתות.
מבנה התוכנית
- 6 שעות שבועיות, בשעות תוספתיות לאחר סיום הלימודים.
- במסגרת התכנית, התלמידים מקבלים ארוחת צהריים חמה
הפעלת התוכנית בבתי הספר
- עם הצטרפות בית הספר לתוכנית יע”ל, על המורה להגיש תוכנית עבודה.
- במהלך שנת הלימודים, יש לדווח פעמיים בשנה את ציוני התלמידים שבתוכנית בשפה ובחשבון.
מסגרת הלימוד
התכנית מיועדת לתלמידי כיתות א’-ו’, הלומדים בקבוצות של 5-9 תלמידים.
הקבוצה תורכב מתלמידים בעלי מאפיינים דומים ככל האפשר (גיל, שנת עלייה וכד’)
4-5 ש”ש יוקדשו לתחום הלימודי
1-2 ש”ש שבועיות יוקדשו למענה רגשי-חברתי ולהעמקת תחושת השייכות של התלמידים.
תכנים לימודיים
תוכן המפגשים יותאם לצרכים של כל קבוצת תלמידים, במפגשים ישולבו פעילויות להעשרת השפה העברית, הקניית מיומנויות, פיתוח אסטרטגיות למידה, סיוע בהכנת שיעורי בית, תכנים רגשיים להעצמה, תכנים חברתיים לגיבוש ותכנים לפיתוח זהות יהודית-ישראלית.
הערכה ובקרה
במהלך הפעלת התכנית, תיערך הערכה ומדידה, במטרה לבחון את תרומת התכנית ולהעניק לתלמידים את המענה המיטבי.
אישורי הורים
אישור הורים בשפות שונות נשלחו במייל, להעברה והחתמת הורי התלמידים.
במידה ומסיבה כלשהיא לא קיבלתם –אנא פנו למנחה הפדגוגית.
דגשים להחתמת הורים:
- יש לשלוח אישור בשפה הקרובה ביותר לתרבות ההורים ובמידת האפשר ליצור קשר טלפוני ולהסביר על התכנית.
- באישורי ההורים מופיע סעיף המתייחס להזנה. חשוב מאוד לבדוק עם ההורים שהילד.ה יכול לקבל הזנה ללא הגבלה ואין לילד.ה רגישות ו/או אלרגיה למזון. במידה וקיימת הגבלה תזונתית יש ליידע את ההורה לדאוג לאוכל ולהעביר אלינו אישור רפואי מאלרגולוג. במידת האפשר נדאג למנה מותאמת
- יש לאסוף את האישורים החתומים ולשמור אצלכם.
- יש לסרוק את האישורים החתומים של כל התלמידים לקובץ אחד ולשלוח למנחה הפדגוגית עד שבוע מתחילת הפעילות.
נהלי עבודה
1. כח אדם
- שעות עבודת המורה הן קבועות, בהתאם לשיבוץ שנקבע בתחילת השנה.
- דיווח שעות עבודה יתבצע במערכת דיווח שכר. הסבר בנספח המצורף
- שעות העבודה ידווחו בסיום כל יום עבודה ולא יאוחר מה 30/31 לחודש.
- שכר ישולם ב 10 לחודש עבור שעות עבודה בחודש שקדם. (דוגמא: ב 10 באוקטובר ישולם שכר ספטמבר)
- במקרה של היעדרות מתוכננת, יש להודיע על כך לפחות שבוע מראש למנחה הפדגוגית במחוז.
- במקרה של מחלה יש לשלוח למחלקת השכר אישור רפואי.
- תלמידים
- במקרים של שינוי קבוע בקבוצה (הצטרפות/נשירה/חיסורים חוזרים) יש ליידע את המנחה.
- במקרה של אירוע חריג (תאונה / פציעה…) יש לדווח באופן מידי למנחה הפדגוגית ולמלא אחר ההנחיות בנספח המצורף.
- דיווח נוכחות תלמידים יתבצע במערכת עובדים נט. הסבר בנספח המצורף
- חובה לדווח מידי יום נוכחות תלמידים ואת נושא השיעור.
- בסוף היום יש להשאיר את הכתה מסודרת ונקייה.
3. פדגוגיה
- תכנית עבודה שנתית תמולא טרם תחילת הפעילות ותשלח למנחה הפדגוגית במחוז.
- הערכת מיומנויות שפה תמולא ע”י המורה פעמיים בשנה: עד חודש לאחר תחילת הפעילות,
ובחודש האחרון לפעילות. תלמידים עד שנתיים בארץ ימלאו דוח על פי הדוגמא המצורפת בנספח- “הערכת מיומנויות” עמוד 17. תלמידים מעל שנתיים בארץ- יועברו ציוני התלמידים הניתנים לו על ידי מחנכת הכיתה בבוקר.
- מיפוי רגשי-חברתי ימולא ע”י המורה פעמיים בשנה: עד חודש לאחר תחילת הפעילות,
ובחודש האחרון לפעילות.
- אחת למחצית ימולא דו”ח שיכלול הערכה לימודית, תפקודית, ומצב רגשי-חברתי עבור כל תלמיד בקבוצה.
- ציוני תלמידים בשפה ובמתמטיקה ישלחו 3 פעמים בשנה: תחילת שנה, אמצע שנה, סוף שנה בהתאם לנתוני ביה”ס.
- הכשרות- במהלך השנה יתקיימו מפגשי הכשרה. נוכחות חובה! מורה יתוגמל בשכר עבור השתתפות בהכשרה.
המנחה הפדגוגית היא הכתובת לכל שאלה/ התלבטות.
שלבי הפעולה של מורה יע”ל
פתיחת קבוצה
- קבלת פרטים מבית הספר: פרטי קבוצה, זמני פעילות. מילוי הפרטים והעברתם למנחה בעמותה לתפנית בחינוך. יש לוודא שהתקבל.
- לצורך קבלת מידע פרטני על התלמידים, ייתכנו פגישות עם מחנכים/ מורים מקצועיים ו/או יועצת או גורמים רלוונטיים בביה”ס.
העסקה
- לצורך הכנת חוזה העסקה, על כל עובד.ת לשלוח מסמכים לקראת הכנת חוזה:
- 1. צילום ת.ז ,
- 2. תעודת הוראה / אישור לימודים סטודנט להוראה ( שנה ג ומעלה)/ תלוש משכורת משרד החינוך/תעודות השכלה,
- 3. היעדר עבירות מין – מורה זכר
- עם קבלת המסמכים, ישלח חוזה העסקה למייל של העובד.ת, יש למלא את חוזה העסקה ולשלוח אותו במלואו. בכל צורך ניתן ליצור קשור עם מחלקת השכר במחוזות (טלפון מופיע בהמשך המסמך).
- במקרה של עבודה נוספת, מומלץ לבצע תיאום מס – מספר תיק הניכויים של העמותה לתפנית בחינוך הוא: 925232712
תחילת פעילות
- בחודש הראשון לפעילות עם הקבוצה, יש לתת מקום לשיח היכרות הדדי, הסבר וחשיפה על התכנית ומטרתה, לבצע תיאום ציפיות ופעילויות גיבוש. כמו כן יש לקיים שיחות אישיות עם התלמידים.
- יש להיערך לקראת כל שיעור, להכיר את חומרי הלימוד של שכבת הגיל, להכיר את המיומנויות אותן תרצו להקנות בהתאם לתכנית העבודה, יש להכין טקסטים מותאמים/דפי מידע / אמצעי המחשה בהתאם לשיקול הדעת ונושא השיעור. במידה ויש אפשרות לשלב מחשב/מקרן, יש חשיבות לעשות בהם שימוש למטרת האזנה.
- יש לפתוח/לסיים כל מפגש בדיווח נוכחות מורה ודיווח נוכחות תלמידים ונושא השיעור.
- מתחילת הפעילות ולאורך השנה, חשוב לשמור על קשר רציף עם המנחה.
- במהלך השנה, יערכו הכשרות ויתנו כלים לניהול שיעור, התאמת חומרי למידה, ומענים רגשיים-חברתיים לאוכלוסיית התלמידים העולים וכן ייערכו ביקורים בבתי הספר להכרות, צפייה ומשוב.
- בחודש האחרון לפעילות, יש חשיבות רבה לפעילויות סיכום שנה ופרידה. תהליך סיום חשוב כדי לבצע רפלקציה ומשוב ולתת תחושת ביטחון של סגירה.
בברכת שנת פעילות טובה ומוצלחת
כלים למורה יע”ל
- כלים לעבודה בתכנית
- הצעות לפעילויות בתחום רגשי-חברתי
- עקרונות הוראת עברית לעולים
כלים לעבודה בתכנית
תרגול |
ילדים בכלל וילדים עולים בפרט זקוקים למרחב רגשי בטוח המאפשר פניות למשימות למידה, רכישת שפה ושיפור מיומנויות. על מנת לאפשר מרחב כזה עבורם, מבנה המפגש יהיה קבוע, פשוט ליישום ומובנה עבור הילדים ועבור המורה .
השיעור יהיה בנוי מחמישה חלקים:
פתיחה:
למה?
- לתת מקום לרגשות ומחשבות
- לעודד מיומנויות של שיח דבור והבנת הנשמע
- לעורר סקרנות ועניין, למקד את הקשב
- לתת רלוונטיות וחשיבות לתכנים הנלמדים
איך?
- שיחה קבוצתית, שאלות התעניינות, חידות, משחקי גיבוש…
הזנה:
לאחר הפתיחה תוגש ארוחת הצהריים והיא מהווה הזדמנות חינוכית.
זמן הארוחה מאפשר שיח נעים ולא מובנה עם הילדים, נצלו את הזמן לשאלות, התעניינות בחיי הילדים וכד’
הקנייה:
למה?
- הקניית מיומנויות באמצעות חומרי למידה
- שימוש במגוון דרכים כדי לתת מקום לסגנונות לימוד של הילדים
- ליצור קשרים והקשרים לידע קיים
- לעודד תהליכי חשיבה ולהבין את דרכי החשיבה של הילדים
- חזרה על מיומנויות ותכנים שנלמדו
- הטרמה לקראת מיומנויות ונושאים שהילדים ילמדו בכיתות האם וירגישו בטוחים להשתתף
איך?
- מליאה / קבוצתי / פרטני. בהתאם לשיקול דעת המורה
תרגול:
למה?
- העמקת ידע והפנמה
- תרגול ויישום מיומנויות ותכנים
- סיוע בשיעורי בית ומשימות כיתה
איך?
- התנסות פעילה: אקטיביות וחווית הצלחה
- התאמת תרגול למטרת השיעור
- התייחסות למאפיינים אישיים ואמצעים מגוונים.
- הנחייה קצרה וברורה (3 משפטים)
- וידוא הבנה (מספר תלמידים)
- תיחום זמן
הערכה:
למה?
- כלי למורה לדעת האם הושגה מטרת השיעור, האם התוכן הובן
- כלי ללומדים – הערכה עצמית
- הילדים מתייחסים ברצינות לתהליך הלמידה
איך?
- שאלות תוכן לילדים
- תצפית על תפקוד התלמיד ומענה מותאם לחסמים ובעיות
סיכום:
למה?
- הדגשת מסרים מרכזיים
- הקשר למטרות השיעור
- מרחב רגשי מובנה לסיום פעילות
איך?
- סיכום תהליך הלמידה במפגש
- שיח רגשי / משחקי חברה
שיח ושפה דבורה הינם בסיס לרכישת שפה והשתלבות בחברה. ניהול שיח קבוצתי מחייבת כללים המוסכמים וידועים לכל המשתתפים. רצוי לקיים מפגש העוסק בכללי השיח בקבוצה ולכתוב את הכללים בשיתוף הילדים. (האזנה לאחר, תגובה מכבדת וכד’..)
במפגש כזה הילדים זוכים להעשרת אוצר המילים וחשיפה למאפייני הקבוצה.
מפגש המתוכנן ע”י המורים, מאפשר להם להגיע בביטחון. כדי שמפגש יהיה משמעותי, יש חשיבות להכיר את תכנית הלימודים של הילדים ואת התכנים שהם לומדים בכיתות האם בבוקר. כמו כן, הכנת דפי תרגול ברמות שונות יאפשרו העשרה והתנסות לאורך המפגש ויתנו מענה גם במקרים בהם אין שיעורי בית.
כדאי להגיע עם טקסט אחד לשבוע, שיהיה רלוונטי לקבוצת הלומדים, להעמיק ולהקנות מיומנויות שפה ברבדים שונים.
הצעה למבנה שיעור:
13:30-13:40 – פתיחת מפגש: הצגת סדר היום, שיח קבוצתי/ משחקי גיבוש
14:00-14:20 – הקניית מיומנויות: מדרש תמונה/טקסט/סרטון/שאלות הבנת הנשמע/קריאה/
אסטרטגיות הבנת הנקרא/פיצוח שאלות/תשובה מיטבית/הדגמה
14:20-14:40 – תרגול: תרגול עצמי/תרגול בזוגות/מענה על שאלות/הקנייה פרטנית/
14:40-15:10 – סיוע בשיעורי בית/משחקי למידה
15:10-15:30 – סיכום יום: חזרה על תוכן ומיומנות שנלמדו במפגש/מעגל שיח/שיתוף ומשוב/חידות…
רצוי לשתף את התלמידים בהכנת חומרי הלמידה
ולתת מקום לפעילויות שהם מתכננים ויוצרים.
הצעות לפעילויות תחום רגשי-חברתי
מצורף קישור לערכה לפתיחת שנה (צוות אגף תכנים, תוכניות, הכשרה והשתלמויות, מינהל חברה ונוער) בערכה מערכים שעוסקים בהיכרות, בגיבוש, בתיאום ציפיות, בהסכם כיתתי, באקטואליה, ומערכים בנושא חגי תשרי.
משהו חדש מתחיל אצלי עכשיו – כל ילד.ה משתף בדבר חדש שלמד היום
פרגון מהלב – כל אחד מפרגן לילד.ה שיושב משמאלו ומסביר את הסיבה לפרגון
נכון/לא נכון – כל ילד.ה אומר 2 משפטים והשאר צריכים לנחש מה המשפט הנכון ומה המשפט הלא נכון. לאחר הגילוי, מרחיב הילד.ה ומספר על את הסיפור מאחורי המשפט.
“משהו קטן וטוב” – כל ילד.ה משתף במעשה טוב שעשה היום/השבוע…
עקרונות הוראת עברית לעולים
1. עקרונות עברית שפה שנייה
“הוראת עברית שפה שנייה לבתי הספר היסודיים מבוססת על העיקרון האומר שהקניה של שפה דבורה (האזנה ודיבור) קודמת להקניית שפה כתובה (קריאה וכתיבה). הלימוד מובנה ומדורג על פי תבניות הלשון המדורגות והנושאים המתאימים...” (אתר משרד החינוך)
רכישת השפה העברית תתבצע תוך הישענות על המטען התרבותי הקיים. ההיבטים הלימודיים יבחנו ע”פ הידע הלשוני ומידת הביצוע של הלומדים תוך הישענות על מיומנויות כשירות אוריינית ואסטרטגיות למידה מוכרות בשפת האם.
2. היבטים לימודיים
כשירות לשונית: העשרת אוצר מילים, דיבור, האזנה, הבנת הנשמע
כשירות אוריינית: קריאה, פענוח צופן פונולוגי, מערכת הפועל, דקדוק ותחביר תלוי הקשר, כתיבה, סוגות ספרותיות ומבנה מייצג.
אוריינות מתמטית: מערכת המספר, סיפור חשבוני/בעיות מילוליות, מושגים מתמטיים, מושגים בגאומטריה (הנדסה), ציר ורצף מספרים.
3. דגשים בתהליך הוראה-למידה
- לימוד השפה העברית יתנהל בשיטת הוראה מדורגת. תהליך הקניית השפה יהיה לפי תבניות לשון ויתחיל ממילים מוכרות ופשוטות ויתרחב למילים מורכבות ופחות מוכרות.
- רכישת מילים חדשות תהיה בהוראה מכוונת ושיטתית, בכל יום מספר מילים חדשות סביב ההקשר הנלמד וחזרה עליהן פעמים רבות ככל האפשר בהקשרים שונים.
- בתהליך ההוראה ישולבו טקסטים שמיעתיים וחזותיים מתכנית הלימודים של כיתת האם וטקסטים מעולם התוכן של הלומדים, ייעשה שימוש בסרטונים, אמצעי המחשה, כרטיסיות הברקה, תומכי זיכרון, משחקים דידקטיים וכלים דיגיטליים לפיתוח תהליכי קריאה וכתיבה.
- הלמידה תהיה מותאמת למגוון הלומדים תצמצם פערים לימודיים, תשפר את יכולת ההתמודדות עם טקסטים ותלוו גם בלמידה מטרימה
- הלומדים יהיו שותפים בתהליך הלמידה בהנחייתה ובליווי המורה, על מנת לעודד למידה פעילה, לטפח דימוי עצמי חיובי ותחושת מסוגלות. תהליכי ההוראה יזמנו חווית הצלחה ויגבירו את המוטיבציה ללמידה.
- עבודה בקבוצה הטרוגנית
תכנית יע”ל לומדים בקבוצה תלמידים בגילאים שונים עם מאפייני עלייה ותרבות שונים וייחודיים. המונח הטרוגניות בחינוך, מתייחס לשונות הקיימת בין התלמידים הבאה לידי ביטוי בממדים שונים: הבדלים תרבותיים, פערי ידע, הבדלי שפה, הבדלים סביבתיים, דפוסי התנהגות, תחומי עניין ועוד.
אופן הפעלת קבוצות יע”ל, מצריך את המורים להוביל קבוצה המורכבת מתלמידים שונים, לקיים תהליך למידה משותף ולתת מענה פרטני על מנת לקדם הישגי למידה. הכרת מאפייני הקבוצה והיערכות מתאימה, תסייע להפחית אתגרים במפגש.
התפיסה המובילה את מהות התכנית היא יצירה של תהליך חינוכי בעל ערך לכל התלמידים, על השונות שביניהם. התייחסות אל ההטרוגניות כמקור כוח ופוטנציאל ערכי גדול.
כיתה הטרוגנית: (עקרונות הפעולה העוסקים בניהול ובארגון שגרת מפגשי הלמידה)
- גיוון בדרכי הוראה ולמידה
- מתן אפשרויות בחירה לתלמידים
- אחריות משותפת על פעילויות במליאה
- העמקת הגיבוש וההיכרות
מורה הטרוגנית: (מתייחס לצורת החשיבה ולמיומנויות העיקריות של המורה)
- התבוננות והיכרות עם התלמידים
- תכנון הזדמנויות לכל תלמיד
- תוכניות ופעילויות מגוונות
- יצירת זמן ״אחד על אחד״
- משוב חיובי
- חניכה מתוך תודעת צמיחה
מבנה השיעור והצעות לפעילויות שמוצעות בחוברת, יסייעו בשילוב בין זמן הלימוד במליאה לזמן הפרטני וכן במתן מענים לימודיים ורגשיים-חברתיים.
נספחים:
נספחים |
תכנית עבודה שנתית
עליכם למלא את תכנית העבודה. ניתן ורצוי בשיתוף גורמים נוספים רלוונטיים בבית הספר. תכנית העבודה תועלה כקובץ מצורף בעובדים נט (אתר לדיווחי השכר ונוכחות התלמידים).
יש לבחור את המשימה לביצוע, מתוך התיבה בחלקו העליון של הדף “תכניות לימודים” (מיקום התיבה לבחירת המשימה, ליד החץ הכחול בתמונה המופיעה להלן)
הנחיות למילוי תכנית העבודה:
- יש למלא את כל הפרטים הנדרשים.
- יש לתכנן את הלמידה כדי לאפשר הקנייה והעמקה במיומנויות למידה ואסטרטגיות.
- יש לציין בתכנית העבודה את מספר המפגשים בחודש (לא השעות) בהתאם ללוח השנה ואירועים ייחודיים.
- בנושאים ובמיומנויות, יש להתייחס לתחומי הדעת: שפה/מתמטיקה וכמו כן לתחום הרגשי.
- יש לתכנן את הנושאים ומיומנויות הלמידה הצפויים במהלך השנה בהתאם לקבוצת הלומדים ולרמת הכשירות האוריינית והלשונית שלהם, כמו כן פעילויות ייחודיות/עזרי הלמידה במידת הצורך.
- יש לנסות לשלב פעילויות עם מחשב / מקרן / ובמרחבים רלוונטיים כמו ספרייה
- לאחר מילוי התכנית, יש להעביר את התכנית המלאה למנחה הפדגוגית בעמותה.
דוגמא לתכנית עבודה שנתית
שם ביה”ס: סמל מוסד: ישוב:
שם המורה: שכבת גיל:
חודש | מס’ מפגשים | נושאים | מיומנויות | הערות | |
ספטמבר |
8
|
התחלות
חגי תשרי מספרים פעולות חשבון היכרות פעילויות גיבוש |
שיח דבור
האזנה קריאה הבנת הנקרא כתיבה הכרת סוגה-ברכה ספירה, מנייה |
מיפוי רמה שיחות אישיות גיבוש קבוצה |
|
אוקטובר |
5
|
שיפור קריאה מיפוי רגשי סיפור העלייה |
|||
נובמבר |
12 |
דמוקרטיה
בחירות פעולות חשבון בעיות מילוליות זהות יהודית-ישראלית |
שיח דבור,
אוצר מילים קריאה הבנת הנקרא כתיבה כפל, חילוק |
בחירות בכיתה |
|
דצמבר |
5 |
חנוכה –סיפור החג
מנהגים מנהיגות וגבורה נקודות אור |
היצג מול קהל
קריאה פיצוח שאלה כתיבת תשובה מיטבית סוגה – ת.ז |
פעילות האור שלי
תכנון ויצירת הפעלה לכיתת הלימוד |
|
ינואר |
|||||
. . .
|
|
||||
יוני |
10 |
שבועות
חופשה וקיץ שטח והקף בעיות דו-שלביות משוב פרידה מעברים |
שיח דבור
קריאה הבנת הנקרא כתיבה פעולות חשבון תכנון שיתוף ברגשות |
שיחות אישיות תכנון אישי לחופש יצירה |
דוגמא להערכת מיומנויות שפה
ישראל ישראלי |
הערכת מיומנויות
שם התלמיד.ה _________________________
בתחילת הדרך
1-4 |
בדרך אל היעד
5-7 |
השיג את היעד
8-10 |
|
שיח
תקשורתיות ויכולת הצגת מידע בעל-פה |
70 | ||
קריאה בקול
יכולת הקידוד ויכולת הפיענוח של טקסט מנוקד ושאינו מנוקד
|
80 | ||
הבנת הנקרא
תיהלוך מידע והפקת משמעות מטקסט מושמע |
40 | ||
הבנת הנשמע
תיהלוך מידע והפקת משמעות מטקסט מושמע
|
60 | ||
הבעה בכתב
יכולת ההצגה של מידע בכתב |
50 |
להלן קישור לנוחיותכם – המנהל הפדגוגי אגף קליטת עלייה
מדריך למורה- תכנית לימודים עברית כשפה זרה שנייה
מיפוי רגשי
עליכם למלא את המיפוי הרגשי. ניתן ורצוי בשיתוף מחנכות / יועצת.
הנחיות למילוי מיפוי רגשי:
- במהלך החודש הראשון יש להקדיש זמן להכרות עם התלמידים ומאפייני העלייה שלהם.
- בתחילת הפעילות חשוב לנהל לפחות שיחה אישית אחת עם כל תלמיד.ה. שאלות הכרות ושיח חופשי באווירה מקרבת.
- כדי למלא מיפוי שייתן מענה מיטבי, חשוב לשתף את התלמיד ולשאול אותו על נקודות החוזק ונושאים שהוא היה רוצה לחזק.
- יש למלא את כל הפרטים הנדרשים במיפוי.
- המיפוי ימולא פעם אחת בתחילת הפעילות (עד חודש מפתיחה) ופעם נוספת בחודש האחרון
- לאחר מילוי המיפוי, יש להעביר אותו למנחה הפדגוגית בעמותה.
דוגמא למיפוי רגשי-חברתי
שם ביה”ס: סמל מוסד: ישוב:
שם המורה: שכבת גיל:
מס”ד | שם התלמיד | נקודות חוזק | נקודות לחיזוק | הערות | |
1 |
ישראל ישראלי | סקרן, חברותי, מוטיבציה להצלחה | סף תסכול נמוך, תגובה בעצבנות | ||
2 |
יעל יעלה | אוהבת לעזור, חכמה, רגישה, מציירת | חיזוק תחושת שייכות, ביטחון עצמי | ||
3 |
|||||
4 |
|||||
5 |
|
נוהל דיווח על אירוע חריג
אירוע חריג הינו פעולה/ תאונה/ תקלה ביטחונית/ אירוע חבלני/תקלה בטיחותית/ תאונת דרכים שאירעו במוסד חינוכי ו/או לתלמיד/ מורה/ עובד מוסד בשעות הלימודים ולאחריהן, וכן כל מקרה של פציעת תמיד/ עובד מוסד חינוכי שפונה ואשפז בבית חולים והיעדרות תלמיד ממוס”ח ומביתו (מיד עם קבלת הידיעה הראשונה על העדרו).
דו”ח ראשוני – מיידי
- יועבר ב”מיידי”- טלפונית לרכז.ת המחוז
- רכזת המחוז תדווח מידית לממונים עליה בתכנית
דו”ח משלים בכתב:
יועבר ע”ג הטופס אירוע חריג הרצ”ב עד 24 שעות לאחר האירוע.
הדו”ח המשלים יועבר למחוז הרלוונטי לפקס מס’_____________
או למייל: _______________________________. יש לוודא שהדו”ח התקבל.
הדיווח הטלפוני ובכתב יכלול בנוסף לתיאור מפורט של האירוע גם את הפרטים הבאים:
תאריך האירוע:_________________________
שם הנפגע.ת:____________________________
כתובת הנפגע.ת:______________________________
טלפון בבית_______________ טלפון נייד הורים:______________
גיל:___________
שמות הורים:______________________
באיזה מוסד חינוכי לומד: ____________________
מצבו הרפואי:___________________________
ביה”ח שבו אושפז.ה:__________________________
כל האמור לעיל חל גם על הודעה ראשונית של תלמיד נעדר/ אירועים ביטחוניים (גם ללא נפגעים). ישנה חשיבות עצומה לקבלת הדיווח הנדרש במהירות ובמקסימום פרטים.
טופס דיווח – אירוע חריג
תאריך: _____________
ביה”ס: _____________ סמל מוסד: _____________ רשות: _____________
תחום: תלמידים / כח אדם-הוראה / הזנה
תיאור האירוע
___________________________________________________________________
תיאור הטיפול
___________________________________________________________________
סיכום הטיפול והמלצות
חתימה __________________
באירוע חריג הנוגע בפגיעה גופנית יש לצרף את המסמכים הבאים:
- דו”ח תאונה (עפ”י נהלי חוזר מנכ”ל משרד החינוך)
- סיכום / אישור רפואי (רופא / בית חולים / קופת חולים)