וובינר 3 תשתפ”ו משרד הקליטה. “מורים לא ניתנים להחלפה”

הקלטת הוובינר

מצגת ההכשרה – אגף הקליטה משרד החינוך בלתי ניתנים להחלפה

 

ד’ר אורית לרר כנפו
יועצת ארגוניתדקנית הסטודנטים,
המכללה האקדמית בית ברל
מה התלמיד מקבלאי-
ודאות
בדידות
אובדן פחד
מהעתיד
תרבות שונה
מערכת חינוך אחרת
שפה חדשה
בהישרדותהורים עסוקים …סקרנות, הזדמנות– התחלה חדשה  מה התלמיד מאבד בעלייה
הבית המוכר
משפחה מורחבת
חברים
השפה מעמד/
הצלחה
זהות ברורה
שורשים
מאפייני ההורים של ילדי עולים
עסוקים בהישרדות כלכלית▪ ▪
עוברים עצמם משבר זהות וטראומה▪לא שולטים בשפה –
מרגישים חסרי אונים▪מופחתים בסטטוס )היו אקדמאים, פה עובדים בעבודות פשוטות(

לא מבינים את מערכת החינוך▪ התוצאה:

ההורים לא פנויים רגשית הילד מחפש מבוגר…נוער בסיכון )להב, 2000(
גורמי סיכון <
גורמי הגנה גורמים אישיים גורמים משפחתיים
גורמים סביבתיים חברתיים
חשיפה למצבי לחץ וטראומה
מעמד סוציו אקונומי נמוך
תפקוד הורי לקוי
בעיות נפשיות להורה
חוסר יציבות רגשית
בעיות התפתחותיות,
חינוך פורמלי: מערכות חלשות,
רווחה, חינוך בלתי פורמלי
במשפחה משברים,
הפרעת קשבלקויות למידהקהילה.
קשיים ביצירת קשרים חב’
קשיי קליטה של
המשפחההדרה
במסגרת הלימודית כישלון
עוני
החשיבות של מבוגר משמעותי
גורמי סיכון נסיבות העלולות ליצור סיכון
מצבי סיכון סכנה עקיפה
התנהגויות סיכון סכנה מיידיתתוצאות סיכון סכנה מיידיתמה קורה כשאין מבוגר משמעותי?

גובריםגורמי הסיכון ומצבי הסיכון
הסיכונים”
נשירה – “אין לי למה לבוא לבית הספרבדידות קיצונית – דיכאון,
חרדהקושי בהשתלבות –
נשאר מבודד שנים”
ויתור על חלומות – “אני לא מספיק טוב
אחרחיפוש אחר שייכות במקום -הזדהות עם קבוצות שוליים התנהגויות סיכון – תוצאות סיכוןהמורה כמפתח את האנ” י)אדלר(
להתפתחות האדם נדרש לטפח את ה- אנ”יאהוב, נחוץ,יכול )אדלר(
אהוב -רצוי ומשמעותי ומורגש לפחות לאדם אחד.
נחוץ – יש נזקקות לקיומו.
יכול- מסוגל לעשות… העשייה בעלת ערך עבור מישהו.
– בצל•
החששות העיקרייםהחשש  מחשבות אוטומטיות
מה המורה יכול לעשות פחד מחשיפה פחד מדחייהפחד מאי וודאות “אם אני אגיד מי אני באמת, ידחו אותי”
“הם יראו את הדברים המביכים שלי”
אני לא אהיה שייך לכאן? “אני לא יודע מה יקרה פה ”
מה אם זה אף אחד לא ידבר איתי / ישחק איתי?”
“אם צריך לדבר – אני פה”

נותן זמן לנסח
לא מביך אותו בגלל טעויות
מבחין בייחודיות של התלמיד
שם לב למצב הרוח”אני רואה אותך, לא רק את הציון שלך”

גישור לשייכות
מחבר אותו לילדים אחרים
יוצר הזדמנויות להצלחה “מי רוצה ללמוד  איתואת השפה שלו?”
מעודד אותו להראות את התרבות שלוהתנגדות )קאדושין, 1976(

התנגדות היא התגובה אמוציונאלית על תהליך המתרחש אצל המשתתף.
▪כאשר הפרט מרגיש שאינו יכול להתמודד עם הכאן
ועכשיו הוא
מפעיל מנגנון הגנה▪ההתנגדות מהווה מנגנון הגנה המאפשר לתלמיד
להתמודד עם האיום והחרדה,בסיטואציה המתרחשת בכאן ועכשיומודל אפר”ת )Ellis&  Adler)

א פ ר ת אירוע פרשנות רגש תגובהלכל אחד כבש”ה )רחי ורטהיימר(
כ
בודב
טחוןש
ייכות הצלחה
א פ ר ת
אירוע פרשנות רגש תגובה
כ ב ש ה  כבוד בטחון שייכות הצלחה
המשמעות של ההתנגדות.
ההתנגדות היא העברת מסר▪
להגיד משהו למורה▪ ▪ ההתנגדות היא מסר סמוי שאומר את מה שקשה/
מעורר חרדה מידי לומר באופן ישיר.
מאחורי כל התנגדות יש צורך לגיטימי▪
מלכודות של המורה במצב של התנגדות…
ויתור▪ ▪ריצוי ….

משחקי כבוד ,מאבקי כוח▪ דיבור של הטפה

וובינר 3 תשתפ”ו משרד הקליטה. “מורים לא ניתנים להחלפה”

כניסת משתמש למערכת